Ing. Antonín Seďa - člen Poslaneckého klubu, poslanec PS PČR02.06.2016 Dnešní vydání jednoho českého deníku obsahoval článek s názvem Premiérova cesta tryskovým letadlem, který kritizuje používání letounu předsedou vlády při návštěvě Moravskoslezského kraje. Z mého pohledu je to článek nejen tendenční, ale i účelový. Protože, kdo jiný by měl z důvodu svého pracovního vytížení využívat leteckou přepravu, než předseda vlády. Účelovost z tohoto článku kouká jak sláma z bot, protože se přece vede permanentní předvolební kampaň a zmiňovaný deník pochází z mediálního impéria prvního místopředsedy české vlády.

Na minulém zasedání Výboru pro obranu jsem navrhl bod, který se situací v takzvané vládní letce zabýval. Pro ty méně zasvěcené připomenu, že dopravu ústavních činitelů ČR a zahraničních státních delegací zajišťuje 24. základna dopravního letectva Kbely. A k tomuto účelu používá nejen technicky zastaralé a provozně nákladné proudové letouny Jak-40 a letoun CL-601, ale zejména dopravní letouny A-319 CI a transportní C-295M. Kromě těchto letounů jsou k dispozici i letouny L-410 UVP-E či vrtulníky Mi-17 a Mi-8S. Ovšem je třeba zdůraznit, že celá tato flotila je přednostně využívána pro přepravu vojáků Armády České republiky. Z tohoto pohledu se nedivím nervozitě pana ministra obrany, protože nízký počet letounů a technický stav způsobuje pracovní přetížení vojenského personálu, který se o letku stará. A to i s ohledem na dlouhodobé působení jednoho letounu CASA v zahraniční misi a na nutné periodické prohlídky letecké techniky.

Z tohoto pohledu je podivné, že ačkoliv existuje Koncepce dopravního a vrtulníkového letectva a byla schválena Koncepce výstavby AČR, stále se s problémem poddimenzování dopravního letectva nic neděje. Přitom Ministerstvo obrany není schopno každoročně utratit miliardy korun ze svého rozpočtu. Příčinou je zřejmě váhání vedení resortu, který že to typ či typy letounů pořídit.

V úvahu připadá například nákup dalšího letounu Airbus a letounu C-295M či náhrada fyzicky zastaralých Jaků. Problém ovšem je v tom, že potřeby vojenské se střetávají s potřebami přepravy ústavních činitelů. Z tohoto pohledu by bylo potřeba nakoupit nové transportní letouny, které by umožnily i přepravu vojenské techniky a minimálně dva malé proudové letouny, nahrazující dosluhující letouny. Nicméně k tomuto rozhodnutí je třeba mít potřebné analýzy o využitelnosti nové letecké techniky a o zvýšení přepravních schopností naší armády.

Ano, nejen politické hnutí ANO 2011 je v předvolební kampani. Přesto si myslím, že zneužívat zavádějící informace o letecké přepravě pana premiéra v politickém boji je přinejmenším nepatřičné. Osobně bych byl raději, kdyby pan ministr obrany vyvinul daleko větší úsilí k řešení napjaté situaci v dopravním letectvu AČR. Tak jako jsem se vyjádřil při zasedání výboru, nemůžeme donekonečna čekat, až se stane nějaká letecká událost. Nehledě na nutnost zvyšovat naše vojenské schopnosti i v oblasti letecké přepravy.

 

Ing. Antonín Seďa

  • Člen Poslaneckého klubu
  • poslanec PS PČR

 

Zde zadejte